maandag 28 juli 2014

Begin germaakt

28 Juli
Geen 10, geen 13, geen 26 maar 27 x bestralen. Vijf dagen in de week. Van maandag tot en met vrijdag. Bijna zes weken lang. Elke bestraling sessie wordt voorafgegaan door twee foto’s (scans ?) Als ik goed geteld heb, ben ik 2 september voor de laatste bestraling gegaan. Bestralen zelf, een sessie van 8 richtingen, is binnen een kwartier klaar. Dus redelijk snel.  Mag wat mij betreft ook wel, niet dat het bestralen vervelend is, daar merk ik (voorlopig*) niets van, maar die volle blaas, dat is mijn eeuwige handicap. Altijd geweest en nu helemaal. Hij moet tijdens het bestralen ook VOL blijven! En als de sessie achter de rug is, als een speer naar het dichtstbijzijnde toilet. Wat een opluchting.
Het LUMC vraagt om voorkeurtijden op te geven, ’s  morgens, ’s middags en hoe laat. Geen garantie, maar ze proberen daar rekening mee te houden. Deze week drie van de vijf dagen prima. Morgen echter tamelijk ongunstig, tien over negen, houdt in om zeven uur uit bed en opschieten, en aanstaande vrijdag ’s middags om half drie, waardoor zo’n dag ongunstig onderbroken wordt. Als we weg zouden willen varen gaat dat dus met zo’n tijd niet. Het zij zo.
Wat betreft de patiĆ«nten behandeling is het LUMC in vergelijking met het AVL van zes jaar geleden heel wat vriendelijker. Gratis parkeren vlakbij de ingang van de Radiotherapie. Je krijgt hiervoor ook een soort ‘strippenkaarten’ gelijk aan het aantal bestralingdagen. Verder geen zwarte viltstift strepen dwars over je lichaam getekend om de juiste stand van het bestralingapparaat te kunnen vaststellen, nee veel bescheidener, slechts enkel centimeters groot die je ook op die plaatsen mag inzepen, of te wel je mag daar je zelf best wel wassen en drogen. Ik vergat dat af en toe wel bijna. Voelde me daarna een beetje schuldig als ze zienderogen verdwenen. Hoeft dus niet meer! Ietsje minder drinken mag ook. Twee glazen zo’n klein uurtje voor het bestralingmoment is ook genoeg.
En zo hebben we een begin gemaakt op weg naar (een stukje) genezing?

*) Zes jaar geleden 25x bestraald en slechts een klein irritatie op de rug gehad. Niet meer dan een beetje rood, anders geen vervelende ervaringen. Zoals grote vermoeidheid of andere voorspelde verschijnselen. Maar ja ik ben nu zes haar ouder en wordt op een hele andere plaats in het lichaam bestraald  met hele andere zeer actieve organen. Deze kunnen op hun beurt allemaal gaan reageren. Zo staat in de folder over de Radiotherapie gemeld. Voorlopig houden we wel met alles rekening! En ik zal het ook zeer nauwkeurig bijhouden, om vragen te kunnen stellen als daar de gelegenheid zich voordoet. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten