maandag 23 juni 2014

Voor 60+ -ers

Vrouwen in Nederland krijgen de kans om regelmatig gecontroleerd te worden op Baarmoederhalskanker. Ze krijgen daarvoor 1x in de 5 jaar een oproep, maar eenmaal boven de 60+ zullen ze het zelf moeten regelen. Verder voor specifiek baarmoederkanker heb ik op gebied van controles niets gevonden dat in verband gebracht kon worden met die controles op baarmoederhalskanker. Ik heb dus geen flauw idee of indien er sprake is van baarmoederkanker (slijmvlies) dit tijdens zo'n controle op baarmoederhalskanker naar voren komt. Een ding is me wel duidelijk geworden. Je kan ruim van te voren vast stellen of je tot die risicogroep op baarmoeder(slijmvlies)kanker behoort of niet. Ik in ieder geval ben zo iemand.
De lijst met een verhoogd risico is langer, maar hier de punten die op mij van toepassing zijn:
- Geen of weinig kinderen heeft
- Behandeld bent bij overgangsklachten
- Overgewicht hebt
- Laat in de overgang komt
De andere punten betreffen ziektes die ik niet heb, of heb gehad,
Waarom wist ik dit niet? En dan met zo'n geschiedenis achter de rug, kon men daar op wachten.....
Het zij zo, maar vertel dit verder en verder.

1 opmerking:

  1. lieve Frieda, ik had een tijdje niets gehoord, en dit blogje had ik over het hoofd gezien, keek vandaag op je vaarblog en zag de verwijzing naar dit blog.
    Vandaag heb je dus de CT scan gehad en de afspraak met de Anesthesist, morgen nog een MRI scan, ik hoop dat het toch operabel is, wil je zzo graag nog tegenkomen op het water.
    ik houd 30 juni in de gaten. Ben blij dat je toch een beetje bereikbaar bent, is Jaap ook op enige wijze bereikbaar? Mocht jij je niet goed genoeg voelen om wat te melden??
    Ik denk aan je, heel veel sterkte met wat voor beslissing je ook neemt.
    liefs Carla

    BeantwoordenVerwijderen